Monday, March 5, 2018

Day 2 : Kia Ora New Zealand - Pengalaman pahit di New Zealand

sebelum saya cerita pengalaman kami sendiri ini, jangan la salah anggap ya..cuma kita perlu lebih berjaga2 di mana pun kita berada.

Sebelum ke NZ rata-rata semua yang dah pergi cakap NZ negara yang selamat. Tapi malangnya sejak kebelakangan ni byk pulak kes jenayah berlaku termasuk kepada diri kami sendiri. Boleh bayangkan tak kejadian ni berlaku masa kami baru 2 hari jejak kaki ke bumi kiwi ada 15 hari lagi..

Ok kita sambung cerita semalam, lepas check in di Downtown Backpackers, kami decide utk jalan kaki ke arah Rotorua Queen Lake. Dekat sangat memang boleh nampak pun lakenya. Tapi jangan terkejut ya kalau sampai2 je di Rotorua ni dah boleh bau sulfur yang akan menusuk hidung (mcm bau kentut :D)

di hadapan backpackers. Boleh parking depan tu je

Cantik juga lake ni..memang ada dlm senarai yang kami nak pergi pun. Kat sini boleh nampak ada cruise yang menunggu penumpang, burung2 laut yang boleh terbang di darat juga. Puas juga la kami bergambar sakan atas titi tu.. suasana pun meriah almaklumla hujung minggu. Penuh jugak la dengan pelawat2 tempatan dan luar terutamanya daripada China. Rasanya diorang nak naik cruise tu..memang segerombolan la datang...





Sedang kami seronok2 bergambar, tiba2 saya terdengar salah seorang kawan saya jerit "oi oi oi...!!!" sambil lari kejar seorang remaja ni... rupa-rupanya dia sempat ragut handphone Iphone di tangan kawan saya. Masa tu kawan saya ni tgh ambil gambar kawan yang sorang lagi di atas jeti (agak jauh). Kami bernasib baik masa tu ada local lain yang bantu kejar dan berjaya dapatkan balik handphone tu. Korang dapat bayang tak tahap gigilnya kami masa tu. Alhamdulillah ada gentleman handsome yg juga staff cruise kat situ bantu.. (lupa pulak nak snap gambar abg sado tu). Tapi kami suspect mmg selalu jadi di situ, sbb tu dia mcm dah standby nak kejar. Tapi kenapa dia lepaskan remaja tu..jeng jeng jeng..

Lepas je kejadian tu terus kami takut2 nak jalan situ mana la tau remaja tu ikut kami.. Kami duduk2 dulu di kerusi luar sebab taknak ada yang nampak kami tinggal di mana.. Terusla mindset NZ tu selamat bertukar 360 darjah.

Masa tu kami terpikir la sebelum tu elok je kami letak tripod kat dpn sbb nak bergambar semua. bayangkan kalau dia bawak lari..

so conclusionnya berhati-hati ya di Rotorua ni, dan di mana2 tempat sunyi. Kalau nampak ada yang lain mcm je nampak mcm gelandangan ke berhati2... di Auckland City pun kami kena attack dgn sorang gelandangan di kedai makan minta duit nak beli tambang bas katanya. Masa tu cepat je kitorang simpan segala handphone.

ok ni lokasi yang kami kena ragut tu..


ni lokasinya.. 
tempat kena ragut di depan saya (baju merah) masa tu kawan saya tgh snap gambar kawan di atas titi tu

ok cukup kisah di Rotorua, dont worry lepas ni semua cerita best2 je .. tak sabar saya nak habiskan ni sbb lepas ni saya nak cerita winter di Korea pulak.. chaiyok chaiyok...

POST YANG BERKAITAN NEW ZEALAND  :

No comments:

Post a Comment

Hai.. thanks sbb sudi meninggalkan komen ye