Sunday, November 9, 2014

Ireland Trip : Souviner Ireland




Dah 2 minggu balik baru hari ni kembali blogging... banyak pengalaman nak dikongsi cuma mungkin beterabur sikit..ok hari saya cite pasal souviner dulu ya.. biasa la kan saya mmg suka shopping souviner.. tapi fyi di Ireland ni antara negara yang paling kurang saya shopping souviner? sebab mahal yang amat.. memang tak mampu saya nak beli banyak2 utk sekampung..kira sape2 yang dpt tu mmg special la...tak gitu...bukan bermakna yang tak dpt tu tak special...kdg2 saya  rasa org tu dah byk travel..jd apa la sgt pada fridge magnet ke key chain ke. dan saya  rasa diorang pun faham hakikat sebenar traveller ni... bukan semua hati dapat dipuaskan.. ewah..mcm tulis novel lak tetiba.. ok berbalik kepada topik asal kat sini saya nak sharekan senarai kedai yang menjual souviner di Ireland.. tak susah pun.. sbb kalau korang nak tau di Ireland ni ada 2 kedai je yg saya nampak ..diorang mmg monopoli gila sbb tu la mahal kot..

1. Carrolls (ada byk branch sepanjang Dublin tu), wpun mahal tapi brg2 lebih up-to-date
2. Green Note (Patrick Street) - Kedai warna hijau, lebih murah drp Carrolls.. dekat2 je dengan Carrols..
3. Souviner Shop di Cliffs of Moher (kalau pergi)
4. Souviner Shop di Dublin Airport (harga lebih kurang sama)
5. Sweater Shop (perkampungan kecil sebelum ke Cliffs of Moher)
6. Hard Rock Cafe Dublin (tak besar, yang ada shot glass & fridge magnet, baju pun tak byk choice)

sesampai saja di Dublin City kedai yg kitorang masuk mmg la souviner shop ni.. sbbnya mmg kitorang berkejar masa kalau tak beli sekarang alamatnya melepasla sebab lepas ni tak datang dah city.

sorry saya terlalu excited nak beli souviner sampai terlupa nak ambik gambar. tapi saya  google je gambar2 dua kedai ni ya..

kalau korang nak tau harga boleh bukak website Carrolls..

selain daripada di Dublin city, ada juga kedai2 souviner di Cliffs of Moher souviner shop.. kat sini barang lebih kurang sama.. saya cuma beli fridge magnet gambar cliff je.. sbb mcm saya katakan harga tak murah.. budget lebih kurang 1 fridge magnet = RM13 .. mahal kan? tak tau la korang kata murah..tapi bagi saya mahal ok.. kalau 10 dah RM130 uols..  so kat sini saya beli 6 keping je..

ok bawah ni saya sharekan antara gambar2 yang berkaitan denga souviner Ireland.. sebab apa saya  sharekan? sbb sebelum ke Ireland saya byk google tak ramai yg share details. penat saya mengira nak budget brp nak beli.. jd harapnya berguna untuk yang akan ke Ireland nanti.

satu lagi utk pengetahuan korang, boleh claim VAT utk souviner2 ni, wpun tak banyak at least something la kan.. jangan lupa minta receipt for VAT claim ya.. tak sama tau dgn resit biasa tu.. nnt next entry saya cerita pasal VAT claim di Ireland k..

ok ..layan gambar dulu... ada setengah gambar tu saya google je sebab tak sempat nak keluarkan camera masa shopping tu..

google gambar depan Carrolls... banyak cawangan kedai ni..tayah risau kalau terlepas satu



courtesy from google : ni baju2 di Carrols... saya tak beli pun.. tak sempat nak belek n pikir size..almaklumla beli sorg kena beli semua 4 org anak.. 



fridge magnet.. harga dalam Euro 3.99

 di mana2 pun souvinernya sama je.. agaknya kilang 1 je kat Ireland ni

mug ni comel..tapi harga mahal dalam Euro 9.99-12.. cuba darab 4 hehe.. saya beli 1 je mug ni masa dalam ferry nak perabih syiling la konon2nya
gelas ni saya beli 1... dalam euro 6 kalau tak silap.. yang ada kambing putih 3D tu... dah selamat letak dalam almari rumah..comel kan



comel2...sempat la beli pen utk siblings.. seriously kat sini saya beli utk saudara terdekat je.. mahal souviner di Ireland..



tote bag comel ni saya beli banyak jugak...tapi anak2 dah booking... yg ni souviner plg murah saya jumpa.. euro 1 je... nape la saya tak beli sedozen..why why why


muka puas hati sambil konpius2 dah habis shopping souviner kat Carrolls & Green Note... almaklumla first time pakai Euro kat sini... bag Carrolls tu saya beli.. bukan dia bagi free.. tapi kalau tak beli bag tu pun dia akan bg paperbag.. saja gatal nak beli shoppingbag tu...

Hari kedua : tgh cari kasut untuk travelmate.. sib baik ada jual kasut di kedai souviner ni

comel2 kedai di sini..barang di sini tak murah..tapi kalau terdesak boleh la...


key chain pun tak murah... harga dalam Euro 3-6


sebab harga mahal sgt kat sini..saya selfie2 je.. kat dublin haritu tak berani nak selfie org ramai kat kedai... ni sbb country side kot takde org
kawan2 tgh pilih baju.. tapi tak jadi beli sbb harga mahal....layankan aja
yang datang sini majority tourist yang nak ke Cliffs of Moher.. bas berhenti utk lunch di sini..ala2 RnR kita la...

snow globe mmg barang wajib beli utk diri sendiri...saya mmg collect
                fridge magnet Hard Rock utk diri sendiri sahaja.. tak mampu akak nak beli utk org lain..mahai 


ok itu saja update untuk harini... itupun makan masa berhari2 saya nak selongkar gambar.. diharap dapat membantu untuk sesiapa yang tgk merancang nak membeli souviner di Ireland... ingat kalau korang tak sempat..beli je di Airport.. betul2 sebelah tempat claim VAT. Tapi selepas pelepasan keselamatan ya.. 

No comments:

Post a Comment

Hai.. thanks sbb sudi meninggalkan komen ye