Friday, April 5, 2013

buku merah dah ready...



bawakan daku pergi...sediakan buku merah..chewahhh...tetibe je tayang passport ni nape ek...jeng jeng jeng.... tanak cite pasal trip lagi...

cuma nak cita cara terkini nak buat passport 2013 ni.. ewah mcm ada perubahan la sangat kan..kalau yg dah pandai tu sila abaikan ye...nape saya buat entry ni..sebab saya sendiri pun mengugel cara nak buat passport terkini...

ok sehari sebelum ke imigresen aku dah cari2 kat pakcik gugel step by step nak buat passport ni...jadi hasil carian tu aku sharekan.kat sini.ya...

apa yg perlu ada :

1. gambar passport berlatarbelakangkan biru
- aku ambik gambar kat sana.ada kedai gambar...3 minit dah siap

2. ic original...salinan dia tak mintak pun
3. sijil lahir (bawak saja untuk backup tapi dia tak mintak pun)
4. borang passport (ada di kaunter waktu nak ambik nombor giliran)
5. duit (300 utk 5 thn, 100 utk 3 thn)

ok ceritanya aku ke UTC Puduraya utk buat passport ni...konon2 gugel sbl tu kaunter imi bukak kol.7.30pagi...sampai kat sana rupanya imigresen UTC bukak 8.30... dah panjang dah berato..aku org yg ke 25...tgh2 beratur tu aku sempat lagi pegi kedai gambar ambik gambar baru...sbb rs mcm nak gambar terkini..gambar passport yg aku bwk tu 2 thn.lps...

pastu tepat jam.8.30 kaunter pun dibukak...sib baik semuanya beratur dengan.berhemah...aku terus isi borang dan.tunggu dgn.penuh debaran...pastu terpikir semrntara menunggu ni baik.la aku ke JPN sebelah utk.buat ic baru...sbb pernah terbaca sorg blogger ni dia kata cip ic dia rosak pastu kena ke JPN buat ic srmrntara dulu br bwk.ke Imigresen semula...aku mmg tak.confidrnt dgn cip.ic aku...mmg ada masalah pun...

so aku terus ke JPN yg sekangkang kera je drpImigresen tu..almaklumla UTC ni pusat hentian setempat..srmua ada...ada 2 kedai gambar..Eperolehan..SPAD..JPJ ...JPN..senang kan?

Alhamdulillah rezeki aku JPN (Jabatan Pendaftaran) tak ramai org..dlm.3 org je...aku dapat giliran ke2..mmg pantas la proses nak.buat IC aku... tak perlukan borang pun..cuma bagi IC lama pastu bg cap jari dan duduk dulu...

utk.step ke2 ambik.gambar...pastu duduk lagi tunggu IC sementara siap...ada nyonya belakang aku tu siap 3 kali snap gambar sbb dia x puas hati dgn senyuman.diri sendiri..nak tergelak.aku tgk..punya la sporting pegawai JPN tu..layan.je la sbb x ramai org pagi2 ni...

ok step seterusnya ialah berlari2 anak pegi fotostat IC sementara tu kat kedai gambar tadi...dia caj 40sen utk depan belakang..

pastu ke imigresen balik.nombor aku lagi 2 org..legaaaa....

jadi sambung blk lps step isi borang td..tgg nombor dipanggil fan proceed ke kaunter utk htr borang fan bagi IC  ori...mcm kes aku pulak bagi la IC sementara tu...dia ambik cap jari digital.sekali.lagi...tapi cap jari aku susah.nak detect so dia guna.manual.punya cap jari...

lps tu dia suruh duduk n tunggu kaunter bayaran panggil nombor..bolehla buat pmt kat situ...cash saja diterima sbb crefit card offline katanya...

lps buat payment kat kaunter,  pegawai tu kata boleh jalan2 dulu lps 1 jam dtg blk utk collect passport...

bagus jugak aku dtg Utc ni...sbb mcm2 ada kan...dlm sejam tu aku.jalan2 kat bawah pegi cari bun.kat bakery...pastu jalan2 kat kedai buku 1 Malaysia..kedai kain 1 malaysia..dan byk.lg la kedai2 kat situ...kedai lebih kurang mcm pudu dulu cuma dah.upgrade la kan...ada la tambahan.kedai2 baru... dah dkt 1 jam aku krmbali ke tkt 2 utk collect passport...

terus proceed ke kaunter 11 yg hujung sekali bkn kaunter td dah.. sampai sana dah lepas dah nombor aku..aku.sibmit je statement pmt td pastu tgg dia panggil.nama... taraaaaa dah dapat pasport.ku yg pertama....

jadi boleh.la daku berjalan2 lepas ni ya...tunggu update ke mana trip aku minggu depan ya...moga dipermudahkan....
posted from Bloggeroid

2 comments:

Hai.. thanks sbb sudi meninggalkan komen ye